لكل اهل زايد مش معقول متعرفهوش

لمسابقة الخيالية لاول مرة مسابقة عادية لكن الجائزة مش عادية هتاخد كلمة السر الي هتخليك تتحكم في راديوة محطة اذاعة الشيخ زايد ودة واحد عملها وانا اشترتها منه هتناز عنها للفايز اكتر شخص يكتب مواضيع الهدية منتسوش الراديو زي نجوم اف ام كدا انا تضيف الاغاني الكل يسمعك شروط المسابقة 1 ان يكون من مدينة الشيخ زايد 2 ان يكتب مواضيع كثيرة 3 ان تكون المواضيع غير ابحاية 4 ان يكون الفائز يستخدمها باحترام 5 ان يكون يعلم انه سيمتلكها شهر كامل نتمنى للجميع النجاح والتوفيق[

    امثال شعبية مصرية

    شاطر
    avatar
    مدير المنتدى
    Admin

    عدد المساهمات : 27
    تاريخ التسجيل : 23/11/2010

    امثال شعبية مصرية

    مُساهمة  مدير المنتدى في الثلاثاء نوفمبر 23, 2010 11:45 am

    طبعا كلنا عارفين ان المصريين بيحبو الفكاهه والكلام واغلبهم عنده فضول علشان كده امثالهم غير كل امثال العالم ايه رأيك تحب تشوفهم يالا بينا وعلى رأي المثل............................

    * اتلم تنتون على تنتن الاتنين انتن وانتن

    * اللي يتلسع مالشوربه ينفخ في الزبادي

    *اللي بيته من ازاز ميحدفش الناس بالطوب

    *اقلب القدره على فومها تطلع البنت لامها

    *اللي معاه قرش محيره يجيب حمام ويطيره

    *جت الحزينه تفرح ملقتلهاش مترح

    *اللي ياكل لوحده يزور

    *اقطع عرق وسيح دمه

    *اطبخي يا جريه كلف يا سيدي

    *لو حبيبك عسل متلحسوش كله

    *بكره ترجع ريما لعادتها القديمه

    *اصوم اصوم وافطر على بصله

    *القرش الابيض ينفع في اليوم الاسود

    *ضربو الاعور على عينه قال خربانه خربانه

    *اللي ميشفش من الغربال يبقى اعمى

    * المال السايب يعلم السرقه

    *من خرج من داره ينقل مقداره

    *اللي يخاف من العفريت يطلعلو

    *قال للحرامي احلف قال جاللك الفرج

    *يا خبر النهارده بفلوس بكره يبقى ببلاش

    *اصرف ما في الجيب ياتيك ما في الغيب

    *لبس البوصه تبقى عروسه

    *يموت الزمار وصوبعه بتلعب

    *الشايب لما يدلع يبقى زي الباب المخلع

    *من بره هالله هالله ومن جوه يعلم الله

    *القرعه تتباهه بشعر بنت اختها

    *اللي تقول عليه موسى يطلع فرعون

    * ان كان ليك حاجه عند الكلب قوله يا سيدي

    * اللي متحبش تشوف وشه بكره تتمنى تشوف ق
    فاه[b]

      الوقت/التاريخ الآن هو الأحد أكتوبر 22, 2017 4:34 pm